1) Stellingen bij mijn proefschrift
A cluster description of a perfect crystal (1975)
Stelling 3:
Door de overdosis aan informatie, waarmee de mensheid tegenwoordig wordt
overspoeld, verdient het aanbeveling reeds in de opleiding bij het middelbaar
onderwijs extra aandacht te besteden aan het verwerken van deze informatie.
Stelling 6:
De afschaffing van de 'exchange package dump' die bij een 'abnormal
job termination, zonder een gebruikersaanroep, werd afgedrukt door de
bij S.A.R.A. geïnstalleerde computer, is niet alleen praktisch
vanwege de papierbesparing, maar tevens van psychologisch belang.
In plaats van deze ongewenste dump die, frustrerend genoeg, voor de
meerderheid der gebruikers onleesbaar was, moet daarom een opbeurende
spreuk worden afgedrukt. Deze spreuk zou 'random' door de computer uit
een bepaalde collectie kunnen worden gekozen.
Stelling 7:
Het is wenselijk om het scherm van de bij S.A.R.A. opgestelde beeldscherm-eindstations
minder spiegelend te maken, opdat men bij het verschijnen van een foutmelding
niet tegen een teleurgesteld spiegelbeeld zit aan te kijken.
2) In de geest van de beginner zijn
er vele mogelijkheden, in die van de ervarene maar enkele; Suzuki[20]
3) De 'betekenis' in de klank is
tegenwoordig vervangen door de 'verklaring' in het woordenboek.
4) De schepping bestaat uit drie
werelden: fysieke wereld, subtiele of mentale wereld en de causale wereld.
5) De driedeling: 'kennen', 'begrijpen'
en 'weten' komt overeen met de opbouw van de Schepping (zie ook de noten
4 en 14): 'fysiek', 'mentaal', respectievelijk 'causaal'.
6) Na de uitvinding van het schrift
is er een traditie ontstaan in het vastleggen. Het vastleggen van feiten
en het vastleggen van processen middels procedures, welker getrouwheid
we weer kunnen laten controleren door accountants. Vervolgens hebben
we de procedures opgeborgen in apparaten.
7) Laten we niet vergeten: woorden
zijn dood, beschrijvingen zijn dood. Het zijn slechts de projecties
op de wand van de grot van Plato[26].
8) Spreken kan op alle drie niveaus
in de schepping: fysiek of uiterlijk, mentaal of innerlijk en zelfs
causaal. Mentaal spreken duiden we vaak aan met 'formuleren'.
9) Onder 'Zelf' wordt die bewustzijnstoestand
verstaan, waarbij geen binding aanwezig is met de processen van de schepping[28].
Het Zelf is Dat wat achter deze Schepping aanwezig is. Dat wat voor
onze geboorte reeds was, wat tijdens ons leven is en wat na onze zogenaamde
dood nog steeds aanwezig zal zijn. In de Christelijke Traditie kan dit
worden aangeduid met het Zuivere Geweten.
10) Hemel is hier bedoeld als een
bewustzijnstoestand in het hier-en-nu; elke verwijzing naar de toekomst
is een truc van de duivel om ons uit het hier-en-nu te lokken.
11) Uitvinding betekent gevonden-uit,
dat wat reeds in potentie (de causale wereld/de ideeënwereld) bestaat.
12) Toeval in de betekenis 'zonder
reden'. In feite betekent toeval, dat wat ons toevalt.
13) Vooroordelen hebben trouwens
dezelfde beperkende werking als een database-view op een gegevensverzameling.
14) Schoonheid op fysiek niveau
komt tot uitdrukking in objecten die kunnen worden gehoord, betast,
gezien, geproefd of geroken, waarna kan worden bepaald of deze fysieke
objecten mooi zijn of niet. Een bekend voorbeeld van schoonheid op mentaal
(dus niet-zintuiglijk) niveau is het wetboek van Justinianus. Dit vormde
eeuwenlang de hechte grondslag van een groots imperium en was gebaseerd
op drie schone beginselen: leef eerlijk, doe niemand kwaad en
geef ieder wat hem toekomt. Als we onze geest richten op de essentiële
schoonheid achter deze mentale systemen, waarin ook de natuurwetten
tot uiting komen, belanden wij ten slotte bij het causale aspect van
de schoonheid.
Schoonheid valt niet onder de wet van de schepping, niet onder de wetten
van geboorte, groei, verval en dood. Resumerend kan gesteld worden dat
fysieke of zintuiglijke schoonheid zijn fundament heeft in het rijk
van de geest. De geest heeft zijn schoonheid te danken aan de schoonheid
van de rede. De rede zelf heeft zijn wezen en schoonheid in de wil van
de Schepper, die alle niveaus van schoonheid vormt en vasthoudt. Uiteindelijk
is de schoonheid de speelse projectie van het Zelf.
15) De onwetenden leven alleen
op fysiek niveau en daardoor missen zij net wat nodig is. Dat leidt
tot mateloos gebruik van de Schepping en tot een mechanisch functionerend
wezen dat meer en meer 'gewetenloos' wordt.
16) Verfraaiingen à la de
Gothische kunst op de gebouwen rond de Grote Markt in Brussel, hetgeen
mij meer het gevoel geeft van neurotische kunst.
17) De vier kardinale deugden die
Plato voor de staat wenst [31],
[32] zijn:
wijsheid, moed, maat en rechtvaardigheid. De Neo-platonist Ficino[33]
onderstreept 19 eeuwen later nog eens het belang van het beknotten van
de bovenmatige wensen van de ziel door middel van een kwaliteit van
beschaving.
18) Het begrip 'fun' is één
van de zeven 'basic values' van het informatica-concern Cap Gemini
Sogeti: honesty, solidarity, freedom, daring, confidence, simplicity,
fun.
'Fun, of course, does not necessarily mean rolling in the aisles with
bleary-eyed hysteria', aldus het Policies and guidelines manual
(1989) van Cap Gemini Sogeti. 'Fun can be realized through a sense
of pride. To be proud of our organization, of each other, and especially
of ourselves, is a form of fun. It feels good, especially when linked
to quality.'
19) In het leuke boekje TAO
van POEH[34]
worden deze vragen geïndividualiseerd tot:
- wat ben ik?
- welke verworvenheden heb ik?
- hoe ga ik daarmee om?
20) Dit is in feite de ethiekvraag.
21) Vooral bij sommige grote gegevensverzamelingen
bij de overheid, zou het goed zijn eens een paar vraagtekens te zetten
bij de noodzaak ervan. In onze tegenwoordige maatschappij lijken het
zuivere geweten, de vrij-functionerende rede en het gezond verstand
langzamerhand te worden vervangen door een fijnmazig web van regels,
voorschriften, verboden en geboden. Deze beknellende regelgeving zie
je trouwens ook bij sommige grote bedrijven die door hun grootte dezelfde
karakteristieken vertonen als de centrale overheid.
22) Giga is een afkorting van gigantisch;
voor exact ingestelde mensen is dat tien tot de macht negen.
23) Privacy-bepalingen impliceren
dat er iets is om te verstoppen. Verstoppen van wat? Verstoppen voor
wie? Computernetwerken distribueren gegevens over mensen naar mensen.
Is dat erg? Wat is privé-sfeer?
24) Het Tsjechische woord 'robotit'
betekent 'slaven', 'zwoegen', 'zich afbeulen'.
25) Er dient onderscheid te worden
gemaakt tussen directe en indirecte gebruikers. In deze rede worden
de directe gebruikers bedoeld.
26) Isha-upanishad[37].
In deze upanishad, die door Shankara als de belangrijkste wordt gezien,
worden we opgeroepen zowel aan de wereld als aan het eeuwige voldoende
aandacht te schenken. Ook Plato stelt dat de mens een bewoner is van
twee werelden.
27) De schepping heeft aandacht
nodig om zich te ontwikkelen, aandacht houdt de schepping draaiende.
Machines, waaronder computers en robots, geven geen aandacht, maar 'vreten'
aandacht. Daarom mag de zorg voor de schepping niet worden overgelaten
aan al dan niet intelligente machines.