De in dit hoofdstuk beschreven ontwikkelingen op IT-gebied dragen
alle bij aan het ontstaan van de informatierevolutie
en aan het ontstaan van coöperatieve informatiesystemen bij bedrijven.
De ontwikkeling van de gebruikersinterfaces schept de mogelijkheid
om interactieve multimediadocumenten en virtual reality-objecten
te presenteren en te gebruiken.
De nog steeds sterk toenemende verwerkingscapaciteit van computers
en opslagcapaciteit van gegevensdragers maakt presentatie, bewerking
en opslag van dit soort grote digitale objecten mogelijk. Glasvezel
en ATM zijn de technologieën die de basis vormen voor het ontstaan in
de komende jaren van een wereldwijd netwerk
- de elektronische snelweg
- dat het verzenden en uitzenden van omvangrijke digitale objecten mogelijk
maakt.
Bedrijven zullen daardoor intern en extern een groot netwerk van computers
gaan vormen dat bestaat uit werkstations voor de medewerkers en ondersteunende
computers voor servertaken. Op dit netwerk zullen eerst de PC's en later
de thuissystemen van particulieren worden aangesloten. Mensen zullen
onderweg beschikken over een mobiel systeem dat via mobiele communicatie
is aangesloten op de elektronische snelweg.
Dit computernetwerk vormt de basis voor zakelijke en en op de consument
gerichte toepassingen. Het netwerk
beschikt over een enorme parallelle capaciteit voor het presenteren,
bewerken, opslaan en verzenden van elektronische gegevensobjecten.
Op dit moment is er nog maar één belangrijke belemmering voor deze
ontwikkeling. De standaarden voor de architectuur van de zakelijke en
consumententoepassingen ontbreekt nog. Het is van groot belang de principes
van objectoriëntatie en van de hier beschreven Collaborative Object
Architecture te gebruiken als basis voor wereldwijde afspraken over
de architectuur van gegevensobjecten.
Standaarden voor gegevensobjecten die als softwarecomponent dienen
in zakelijke toepassingen maken een snelle en flexibele ontwikkeling
mogelijk en zorgen ervoor dat toepassingen van verschillende bedrijven
en particulieren wereldwijd met elkaar kunnen communiceren. Dit bevordert
het ontstaan van coöperatieve informatiesystemen die interorganisaties
van bedrijven en particulieren ondersteunen.
Standaarden voor multimediadocumenten en virtual reality-objecten
scheppen de ruimte voor het wereldwijd produceren en consumeren van
allerlei nieuwe immateriële produkten.
Het is deze produktie en consumptie van immateriële produkten die de
drijvende kracht vormt achter de informatierevolutie.