Als u zich alle mogelijkheden en gevaren realiseert die met behulp
van flexibele (ofwel kneedbare) programmatuur boven de horizon verschijnen,
zult u zich wellicht afvragen: zijn we wel verantwoord bezig? Vormen
de apparaten uitgerust met programmatuur een directe of indirecte bedreiging
voor de mens? Is alles wel goed uitgetest? De antwoorden zijn eenvoudig:
nee, ja, nee! Het hele vakgebied van het ontwikkelen van programmatuur
staat nog steeds in de kinderschoenen en foutloze programma's zijn nog
steeds een utopie. Zelfs het afdoende testen van traditionele programma's
schijnt nog steeds moeilijk te zijn.
Als we enkele nieuwe ontwikkelingen beschouwen op het gebied van de
informatietechnologie, zoals objectoriëntatie, kennistechnologie en
parallelle verwerking, dan wordt het proces van testen nog een graad
moeilijker. Een object is in wezen een entiteit met een eigen geheugen
en een eigen gedrag, dat kan reageren op een grote verscheidenheid van
impulsen van buiten. Ga dat maar eens grondig testen. Een kennissysteem
bestaat uit een verzameling 'regels' waarvan vooraf de uitslag vaak
niet eens te voorspellen is, laat staan te testen. Kennistechnologie
wordt meer en meer een substituut voor ons eigen denken. Met het testen
daarvan lopen wij in feite tegen de beperkingen van dat eigen denken
op.
De combinatie van bovenstaande drie technologieën, dus een verzameling
van objecten, elk toegerust met kennistechnologie die parallel aan elkaar
kunnen werken, zal een giga stap voorwaarts zijn in de automatisering.
Doch we krijgen dan een stuk programmatuur dat nauwelijks meer is te
testen en dat problemen kan oplossen met een complexiteitsaard en met
een snelheid die ons eigen denken niet meer kan bevatten. Wat zou collega
Van Vliet ons adviseren als hij ons oproept - zoals ik in de inleiding
aanhaalde - tot terughoudendheid daar waar we de techniek onvoldoende
beheersen?
Ons lot als mensen ligt dan in de schoot der goden, in het bijzonder
in die van de god van het mechanisch denken. Ons rest dan ook nog maar
één uitweg en dat is het transcenderen van ons eigen denken door eindelijk
eens wakker te worden.