Een van de meest fascinerende onderwerpen van de hedendaagse automatisering
heet multi-media.
Een eerste stap is het opwaarderen van lineaire tekstverwerking naar
hypertext. Het opslaan van tekstfragmenten waarbij allerlei dwarsverbindingen
(kunnen) worden aangebracht, waardoor je als het ware je eigen verhaal
kunt bouwen. Toegepast op het onderhavige boekwerkje zou dit betekenen
dat u niet verplicht bent om het van links naar rechts te lezen, doch
dat u uw eigen fantasieversie kunt maken. Leuk of nuttig: dat is de
kwestie.
Om het nog flitsender te maken, kunnen we foto's, geluidsfragmenten
of zelfs stukken video toevoegen. Een verdere perfectionering van onze
eigen droomgevangenis waarin we reeds leven, denkend 'vrij' te zijn.
Bij multi-media zit de mens echter nog toe te kijken, al of niet geïdentificeerd.
De volgende stap bestaat uit het aanbrengen van verbindingen tussen
de computer en ons lichaam. De deelnemers worden ingepakt in allerlei
speciale instrumenten zoals brillen en handschoenen, die in een tweerichtingenverkeer
met de computer zijn verbonden. Op ons netvlies, desnoods voor beide
ogen verschillend, wordt een gesimuleerde werkelijkheid gevisualiseerd.
Bij deze interactie zit de mens als het ware in (de greep van) het apparaat.
Computerfreaks hebben deze nieuwe vakdiscipline gedoopt met de welhaast
magische naam: virtual reality.
Enerzijds wordt ons een technologie geboden om grote hoeveelheden gegevens
van verschillende pluimage snel te ontsluiten, anderzijds ligt er de
levensgrote bedreiging om alles aan alles te relateren. In plaats van
het opslaan van verworven inzicht (c.q. wetmatige relaties) gaan we
manifestaties (in computertermen: 'occurrences') van dat inzicht opslaan.
Digitale camera's, scanners, cassetterecorders en computers rafelen
de werkelijkheid uit elkaar in 'nullen' en 'enen'. Vervolgens worden
deze gegevenspakketten door elkaar gehusseld, waarna ze worden gedistribueerd
en gecommuniceerd middels multifunctionele telefoontoestellen, gecombineerde
televisie-pc's en super hifi-apparaten met digitale technieken.
Bij dit soort automatisering is het dan ook goed om het centrale thema
van Krishnamurti in gedachten te houden: 'De beschrijving is niet het
beschrevene[25].'
Want voor je het weet heb je een computeranalogon van de grot van Plato[26]
gebouwd. U weet wel, die mythe waarin Plato probeert ons duidelijk te
maken dat wij gewoonlijk de schaduwen van de dingen verwarren met de
dingen zelf.