De huidige trends op het gebied van
IT, telecommunicatie
en consumentenelektronica laten een groei zien naar een wereldwijde
IT-infrastructuur die mensen
en bedrijven zakelijk en privé met
elkaar verbindt. Het is deze IT-infrastructuur die de basis vormt voor
de doorbraak van de informatierevolutie.
In deze paragraaf beschrijven we hoe deze IT-infrastructuur geleidelijk
zal groeien, zowel qua omvang als qua faciliteiten voor de gebruikers
ervan.
1.2.1 Naar wereldwijde bedrijven
Bij bedrijven ontstaan zowel intern als extern netwerken
van computers. De interne netwerken verbinden de werkstations
terminals en personal computers (PCs) voor de medewerkers
en grotere ondersteunende computers zoals het centrale mainframe en
kleinere computers van afdelingen. Extern verbinden bedrijven via telecommunicatie
hun computers door om sneller gegevens
uit te wisselen en bedrijfsprocessen
beter aan elkaar te koppelen. Ook neemt men steeds vaker de PCs
bij medewerkers en bij klanten thuis als werkstation in het externe
netwerk op. Kleine draagbare computers
zijn goed als werkstation onderweg te gebruiken. Mobiele communicatiemiddelen
zorgen ervoor dat deze draagbare computers ook onderweg een verbinding
hebben met de netwerken.
Afbeelding 1.3 Naar een wereldwijd bereik van een bedrijf.
Geleidelijk groeien deze netwerken. Steeds meer computers van bedrijven
en van particulieren, in gebouwen en onderweg, worden met elkaar verbonden.
Op termijn ontstaat er één groot wereldwijd computernetwerk dat vele
mensen in bedrijven, thuis en onderweg ondersteunt.
Het resultaat is dat de grenzen van het computersysteem
van een bedrijf en daarmee de grenzen van het bedrijf zelf steeds minder
gevormd worden door de muren van het bedrijf. Met de groei van de externe
netwerken groeit het bereik van het bedrijf. Bedrijven over de hele
wereld gaan daardoor op nieuwe manieren samenwerken met andere bedrijven.
Er ontstaan allerlei interorganisaties.
Dit zijn flexibele samenwerkingsverbanden tussen juridisch zelfstandige
bedrijven.
Bedrijven hebben als organisatie
geen duidelijke fysieke begrenzing meer. Nu hebben we nog voornamelijk
bedrijven waar medewerkers lijfelijk naar toe komen om te werken en
waar klanten naar toe komen om produkten
te kopen. In de toekomst ontstaan virtuele bedrijven, die niet
langer vereisen dat medewerkers en klanten zelf naar het bedrijf toekomen.
Medewerkers overal ter wereld kunnen in dat bedrijf samenwerken via
het netwerk, terwijl klanten overal ter wereld via het netwerk produkten
en diensten kunnen bestellen.
De groei naar wereldwijde computernetwerken betekent de groei naar
wereldwijd opererende en samenwerkende bedrijven en individuen.
1.2.2 Integratie van IT, consumentenelektronica, communicatie en de
media
Consumentenelektronica
Een tweede impuls voor het ontstaan van een wereldwijde IT-infrastructuur
komt uit de privé-sfeer. Deze zorgt voor de fijnmazigheid van het netwerk.
Steeds meer mensen schaffen thuis een PC aan. Voor weinig geld is deze
te voorzien van een modem, waarmee contact kan worden gemaakt met externe
netwerken. De mogelijkheden van PC's nemen nog steeds toe. De meest
recente ontwikkeling is die van multimedia
op de PC. Daarmee kan bewegend beeld (TV of filmbeelden) en geluid worden
weergegeven. Het gevolg is dat mensen hun PC in toenemende mate voor
dezelfde dingen gaan gebruiken als de huidige consumentenelektronica,
zoals televisie, radio en CD-speler. De toekomst brengt een elektronisch
thuissysteem mee, dat IT en consumentenelektronica integreert
en langs die weg steeds meer mogelijkheden biedt. Dit thuissysteem kent
stations in diverse vertrekken, die dienen voor werk of ontspanning.
Er zijn kamers om virtual reality-films
te beleven of om naar muziekweergave te luisteren. Het systeem regelt
de energievoorziening en de klimaatbeheersing van het huis en helpt
bij de privé-administratie.
Communicatie
Netwerksystemen van bedrijven
en thuissystemen zullen tot integratie van de diverse soorten communicatie
leiden. Alle bestaande vormen van telecommunicatie door middel van telefoon,
televisie, radio en datacommunicatie
zullen uiteindelijk integreren in één wereldwijd netwerk, dat zeer grote
hoeveelheden digitale gegevens kan verplaatsen. De benaming hiervoor
is de elektronische
snelweg. De elektronische snelweg zal alle rechtstreekse telecommunicatie
tussen mensen en computersystemen
en alle uitwisseling van elektronische gegevens ondersteunen. De infrastructuur
van het netwerk zal waarschijnlijk bestaan uit een wereldwijd glasvezelnet,
dat zeer grote hoeveelheden gegevens kan transporteren. In aanvulling
op het glasvezelnet verzorgen lokale stations en satellieten de mobiele
communicatie.
Afbeelding 1.4 De wereldwijde IT-infrastructuur.
Media
Voor de medialeveranciers houdt het ontstaan van de elektronische snelweg
en van de thuissystemen nieuwe commerciële mogelijkheden in. Zij kunnen
namelijk de inhoud van kranten, tijdschriften, boeken, naslagwerken,
CDs, radio en tv-uitzendingen elektronisch via het netwerk aanbieden.
Hetzelfde geldt voor computersoftware zoals programmas
en spelletjes. In plaats van een CD te kopen zoekt de klant thuis in
de elektronische catalogus een symfonie van Brahms uit en bestelt deze
bij een medialeverancier in het netwerk. De leverancier verzorgt dat
de symfonie via het netwerk in elektronische vorm aan het thuissysteem
van de klant wordt gezonden. Het thuissysteem regelt dat de symfonie
in de huiskamer uit de luidsprekers klinkt. Een aanzet tot deze ontwikkeling
is Video on Demand. De klant hoeft overigens niet passief te kijken
en te luisteren naar wat de medialeveranciers aanbieden. De leverancier
biedt de produkten aan als interactieve documenten,
waardoor de gebruiker tijdens het afspelen zelf kan bepalen in welke
volgorde hij het document gebruikt,
of hij het gebruik tijdelijk stopt, of delen ervan herhaalt. De klant
betaalt voor deze dienstverlening.
We gaan ervan uit dat de klant in principe betaalt voor het gebruik
desnoods voor eeuwig gebruik en niet voor het bezit van
de documenten. Dit betekent dat de leverancier de documenten uitzendt
voor directe weergave door het thuissysteem en geen elektronische kopie
verzendt voor opslag en gebruik op het thuissysteem. De huidige vorm
van televisie- en radio-uitzendingen het continu uitzenden via
de ether en de kabel zal op termijn verdwijnen. In plaats daarvan
zullen medialeveranciers informatie, films en muziekstukken op bestelling
uitzenden naar het thuissysteem of het mobiele systeem van de klant.
Immateriële produkten worden op deze manier echt immaterieel, want
de materiële gegevensdragers zoals we die nu kennen zullen voor een
belangrijk deel verdwijnen. Denk in dit verband aan een boek voor een
roman, een CD voor een muziekopname of een videoband voor een film.
De leveranciers van berichten, inlichtingen,
romans, artikelen, muziek, films en lesmateriaal zullen in de toekomst
deze immateriële produkten via de elektronische snelweg rechtstreeks
presenteren op de thuissystemen van hun klanten.
Samenwerking
De wereldwijde IT-infrastructuur zal worden gerealiseerd door nauwe
samenwerking tussen de leveranciers van IT en consumentenelektronica,
de medialeveranciers en de telecommunicatiebedrijven. Nu al zien we
de eerste samenwerkingsverbanden tussen deze bedrijven. Uiteindelijk
zal er één informatie- en communicatie-industrie ontstaan, die zich
richt op het inrichten en exploiteren van de IT-infrastructuur en het
leveren van de immateriële produkten.
De IT-infrastructuur vergt omvangrijke investeringen in computersystemen
en netwerken. De elektronische snelweg moet een zeer hoge transmissiecapaciteit
hebben. Mensen en bedrijven moeten in staat zijn wereldwijd multimediadocumenten
aan elkaar aan te bieden en naar elkaar uit te zenden en te verzenden.
De huidige netwerken zijn hiervoor nog niet toereikend. Om deze redenen
zal de realisatie van een wereldwijde elektronische snelweg en het wereldwijde
computernetwerk minimaal 15 tot 25 jaar in beslag nemen.
1.2.3 Van gegevens via documenten naar realistische objecten
De mogelijkheden de werkelijkheid weer te geven door middel van gegevens
in de vorm van alfanumerieke velden zijn te beperkt. Deze gegevensvorm
bestaat slechts uit 26 letters, 10 cijfers en enkele speciale tekens.
Daarmee is het alleen mogelijk een bepaald soort formele gegevens, zoals
kenmerken, korte omschrijvingen en getallen vast te leggen en over te
dragen. Het grootste deel van de gegevens die op dit moment in de computersystemen
van bedrijven zijn vastgelegd, bestaat uit (een binaire codering van)
deze alfanumerieke gegevens, met alle beperkingen van dien. De huidige
trend om toepassingen objectgeoriënteerd
te ontwikkelen zal doorzetten. In de komende jaren zullen elektronische
gegevens in de vorm van alfanumerieke velden worden omgevormd naar elektronische
objecten zoals teksten, tekeningen
en beelden. In deze objecten worden zowel de inhoud (de gegevens) van
een object als het gedrag (de programmatuur)
van het object bijeengehouden en in binaire code vastgelegd. Het gedrag
omvat de functies voor onder meer het weergeven van de inhoud van het
object op schermen, het bewerken van het object door de gebruiker en
het opslaan van het object in een database. Deze objecten hebben door
hun wijze van presenteren een veel hogere realiteitswaarde.
Afbeelding 1.5 Toenemende realiteitswaarde elektronische gegevens.
De toename in realiteitswaarde hangt mede samen met de ontwikkeling
van de gebruikersinterfaces van computersystemen. De terminals van centrale
systemen en ook de eerste generaties PCs zijn voorzien van een
Character User Interface
(CUI) waarop presentatie van een beperkt aantal alfanumerieke velden
of eenvoudige tekst mogelijk is. Inmiddels is de Graphical User
Interface (GUI) populair aan het worden, vooral nu veel PC-bezitters
zijn overgestapt naar het gebruik van Microsoft Windows. Via deze GUI
krijgt de gebruiker opgemaakte tekst, tekeningen, stilstaand beeld en
geluid gepresenteerd. Sinds de introductie van multimedia beginnen gebruikers
hun PC uit te breiden met interfaces
voor de presentatie van bewegend beeld (video) en stereogeluid en voor
het bewerken en synthetiseren van beeld en geluid. De GUI wordt zo uitgebreid
tot een Multimedia User Interface (MUI).
Multimedia
Multimedia is een verzamelnaam voor de technologie die zich bezighoudt
met de geïntegreerde verwerking en presentatie van alle vormen van elektronische
gegevens zoals tekst, beeld en geluid. Multimedia werkt met elektronische
documenten die al deze vormen van elektronische objecten kunnen bevatten.
Multimediadocumenten bieden dan ook veel meer mogelijkheden dan de gangbare
alfanumerieke gegevens, omdat ze naast teksten en tekeningen ook geluid
en stilstaand en zelfs bewegend beeld in combinatie kunnen bevatten.
Dit sluit uiteraard veel beter aan op het zien en het horen van mensen.
Dit maakt multimediadocumenten heel geschikt voor het overdragen van
kennis.
De overgang naar multimedia heeft ook gevolgen voor de interactie
tussen gebruiker en computer. Bij de conventionele toepassingen met
een CUI bepaalt de toepassing welke
alfanumerieke velden op het scherm komen en wat de gebruiker mag invullen.
De gebruiker krijgt maar in beperkte mate de mogelijkheid de volgorde
van de benodigde schermen zelf te bepalen. De GUI en vooral de MUI geven
de gebruiker op dit vlak meer vrijheid. De toepassing is een elektronisch
document met daarin elektronische objecten zoals teksten en tekeningen.
De gebruiker neemt deze documenten in gebruik en kan de objecten die
erin staan bewerken. De gebruiker krijgt daarbij niet alleen meer interactiemogelijkheden,
maar ook meer vrijheid zelf de volgorde van zijn werk te bepalen.
Virtual reality
De realiteitswaarde van elektronische objecten kan op termijn nog verder
worden verrijkt. De informatietechnologie
die dit mogelijk maakt heet virtual reality. Virtual reality richt zich
op realistische elektronische objecten die de gebruiker een bepaalde
situatie zo reëel mogelijk laten beleven. Deze situatie kan kunstmatig
gecreëerd zijn of op een andere plaats of tijd zijn opgenomen dan de
plaats of de tijd van weergave. Op termijn streeft men naar het realiseren
van de Human User Interface (HUI). Dat is een interface die
zeer nauw aansluit bij de menselijke zintuigen en motoriek. Daarmee
zal de gebruiker nauwelijks een andere werkelijkheid ervaren dan die
welke de computer via de interface(s) aanbiedt. Het gezichtsvermogen
en het gehoor vragen daarbij om een realistische driedimensionale weergave
van beeld en geluid. De tast-, warmte-, evenwichts- en bewegingszin
vragen simulatie van beweging, druk en warmte. Ook de aansluiting van
de computer op de menselijke motoriek zal daarvoor aanzienlijk moeten
worden verbeterd. De huidige toetsenborden en muizen zijn daarvoor ontoereikend.
Voorts kan aan simulatie van reuk en smaak worden gedacht.
Virtual reality spreekt sterk tot de verbeelding. Het kent een aantal
belangrijke toepassingsmogelijkheden. Mensen kunnen met die techniek
op afstand met elkaar communiceren alsof ze een persoonlijk gesprek
hebben en bij elkaar aan tafel zitten. Operators kunnen op afstand processen
volgen alsof ze er zelf bij staan. Gebeurtenissen in de werkelijkheid
kunnen achteraf levensecht worden nagebootst. Ook kunnen ze vooraf levensecht
worden gesimuleerd. Het is verder mogelijk werkelijkheden weer te geven
die voor onze eigen zintuigen onzichtbaar, onhoorbaar of ontastbaar
zijn. Denk aan infrarood- of röntgenfotos. Speciale apparatuur
kan zulke werkelijkheden wel waarnemen en registreren. Een dergelijke
verborgen werkelijkheid noemen we een hyperrealiteit.
Virtual reality kan een belangrijke bijdrage leveren aan het succesvol
doormaken van leerprocessen. Mensen leren het beste door dingen zelf
als ervaring door te maken. Helaas is dat zelf ervaren in de dagelijkse
realiteit niet altijd zonder gevaar. Met behulp van virtual reality
kunnen mensen zonder fysiek gevaar ervaringen opdoen door ze zelf schijnbaar
mee te maken. Dit is bijvoorbeeld al het geval bij vluchtsimulatoren.
Directe communicatie
De beste manier om kennis over te dragen is niet via boeken of elektronische
objecten, hoe realistisch ook, maar nog altijd via het directe persoonlijke
contact tussen mensen. Lichaamstaal, gebaren, de gesprekssfeer verrijken
de communicatie. De dialoog tussen mensen is een goede ondersteuning
voor het gezamenlijk bedenken en ontwerpen van nieuwe dingen. Met telefoon
of beeldtelefoon is de directe telecommunicatie tussen mensen op verschillende
locaties mogelijk. Wanneer twee of meer personen op deze wijze op afstand
met elkaar overleggen of vergaderen, spreekt men over teleconferencing
of videoconferencing. Als de personen die met elkaar communiceren
bovendien via het netwerk en de werkstations over en weer in elkaars
documenten kijken, kan men de communicatie nog verder verrijken. De
ene deelnemer schetst bijvoorbeeld een ontwerp dat de andere deelnemer
vervolgens aanvult.
Groei van gegevens en kennis
Multimedia en virtual reality bieden een enorme uitbreiding van mogelijkheden.
De rijkdom aan elektronische gegevens overtreft die van alle oudere
vormen van gegevensvastlegging. Multimedia en virtual reality versterken
daarmee een reeds langer bestaande trend: de groei van de hoeveelheid
vastgelegde gegevens waarover wij kunnen beschikken.
Afbeelding 1.6 Groeiende hoeveelheid beschikbare gegevens.
In de evolutie van de mensheid zorgt de uitvinding van het schrift
voor de eerste groei van de beschikbare vastgelegde gegevens. De uitvinding
van de boekdrukkunst, rond 1440, zorgt voor verdere groei. De verbeterde
verspreiding van informatie via boeken vergroot de kennis van de mensen.
Steeds meer mensen gaan zelf nieuwe kennis opbouwen en in boekvorm verspreiden.
Die groeiende wetenschappelijke en technische kennis leidt in de vorige
eeuw tot de industriële revolutie. Deze industriële revolutie draagt
op haar beurt bij tot een verdere versnelling van de verspreiding van
informatie en de groei van kennis. Vooral in de afgelopen 150 jaar zien
we het groeitempo van de beschikbare gegevens steeds sneller toenemen.
De informatierevolutie zal dit groeitempo opnieuw versterken. En dat
terwijl velen het huidige tempo niet meer of met veel moeite kunnen
bijhouden. Misschien valt het mee, wanneer we in aanmerking nemen, dat
de representatie van vastgelegde gegevens door middel van virtual reality
technologie een grotere realiteitswaarde zal hebben. Onze kennis over
en inzicht in situaties, zoals de werking van processen en organisaties,
wordt vergroot door een meer realistische weergave ervan. We zullen
IT ook moeten gebruiken voor het ordenen van en selekteren uit de grote
hoeveelheden gegevens waarover we kunnen beschikken. Het aanbod zal
veel groter zijn dan we kunnen overzien. Veel opgeslagen gegevens zijn
nu al nauwelijks toegankelijk en daarmee feitelijk onbruikbaar geworden.
IT helpt ook gegevens op velerlei gebieden beter met elkaar te associëren.
Dit is een uitstekend hulpmiddel, zowel om nieuwe kennis te ontdekken
en aan te leren als om bestaande onjuiste kennis te ontdekken en af
te leren.
1.2.4 Van formeel naar informeel en creatief
Door de hiervoor beschreven ontwikkelingen zal het karakter van zakelijke
computertoepassingen sterk veranderen. De huidige toepassingen van bedrijven
hebben een uitgesproken formeel karakter. De gegevens zijn voornamelijk
alfanumerieke velden en de processen zijn formeel voorgeschreven in
de vorm van programmas. De gangbare ontwikkelmethoden versterken
dat formele karakter, door te streven naar bewijsbaar goede programmas
en naar consistentie van de gegevens in databases. Deze werkwijze geeft
aan de informatica een rationeel en mechanistisch karakter. Nieuwe ontwikkelingen
in de IT brengen hierin verandering. Door multimedia kunnen naast gestructureerde
gegevens ook ongestructureerde gegevens worden opgeslagen, toegankelijk
gemaakt en op speelse wijze aan elkaar gerelateerd. Hierdoor kan de
mens minder formeel en meer intuïtief gaan werken.
De komende jaren zullen er naast specifieke bedrijfsgebonden maatwerktoepassingen
steeds meer generieke toepassingen komen. Zij zullen de informele en
creatieve werkzaamheden gaan ondersteunen. Maatwerktoepassingen ondersteunen
medewerkers bij het uitvoeren van specifieke taken, terwijl generieke
toepassingen medewerkers ondersteunen bij algemene vormen van werken
en samenwerken. Voorbeelden van generieke toepassingen zijn tekstverwerkers,
tekenpakketten en software voor electronic
mail en teleconferencing.
De nieuwe toepassingen ondersteunen niet alleen de routinematige bedrijfsprocessen.
De huidige formele toepassingen zijn vaak gericht op automatisering
van routinewerk, waarbij de computer de medewerker vervangt. Nieuwe
toepassingen zijn veel meer gericht op ondersteuning van formele en
informele werkzaamheden, op onderlinge samenwerking van medewerkers
en op creatief werk, zoals het ontwerpen van een nieuw produkt.
De nieuwe toepassingen zijn niet zozeer bedoeld om mensen te vervangen
en de efficiency te vergroten, maar vooral om de mensen meer mogelijkheden
te geven hun werkzaamheden creatief en effectief uit te voeren.
1.2.5 Van programma naar object
De gangbare wijze van ontwikkelen van software gaat ingrijpend veranderen.
Het instructie-voor-instructie schrijven van programmas gaat verdwijnen.
Door toepassing van de objectgeoriënteerde werkwijze zal software in
de toekomst niet meer bestaan uit complete pakketten of uit monolitische
maatwerksystemen, maar uit losse generieke en specifieke softwarebouwstenen
die we objecten noemen. Deze objecten laten zich op allerlei
manieren kopiëren, modificeren en combineren tot complete toepassingen.
Leveranciers zullen in de toekomst pakketsoftware in de vorm van losse
bouwstenen aanbieden. De gebruiker koopt niet langer één groot pakket
voor tekstverwerking, zoals het huidige Microsoft Word of WordPerfect,
met daarin bijvoorbeeld een tekenpakket en gereedschappen voor opmaak
van de tekst. Nee, de gebruiker kiest zelf de benodigde generieke objecten
(teksten, tekeningen) die hij in zijn elektronische documenten wil gebruiken.
Hij koopt de losse onderdelen en gereedschappen voor functies
zoals tekstverwerking, tekenen, en pagina-opmaak. Hij stelt zelf daarmee
zijn eigen pakket samen. Een gebruiker die veel tekent, koopt extra
tekengereedschappen en een gebruiker die in diverse talen werkt, koopt
extra gereedschappen voor vertalen en spellingcontrole.
Er zullen in toenemende mate specifieke software-objecten als bouwstenen
te koop zijn waaruit de ontwikkelaar de maatwerksoftware in een specifieke
branche samenstelt. Denk bijvoorbeeld aan elektronische objecten die
bij uitstek geschikt zijn voor specifieke toepassingsgebieden zoals
financiële instellingen, administratieve organisaties of procesbesturing
in de industrie.
Programmeren wordt een taak van de softwarefabrieken, die
de software leveren voor de specifieke en generieke objecten. In plaats
van programmeren gaat de ontwikkelaar of misschien de gebruiker zelf
maatwerktoepassingen samenstellen uit objecten. Wanneer bepaalde objecten
ontbreken, bestelt men een nieuwe component bij de softwarefabriek.
De generieke objecten ondersteunen de algemeen voorkomende werkzaamheden,
zoals tekstverwerking, electronic mail en teleconferencing. Door combinatie
van specifieke en generieke objecten worden toepassingen samengesteld
met een gemengd formeel en informeel karakter. Slechts een enkel specifiek
object in deze samenstelling zal exclusief gemaakt moeten worden ten
behoeve van die toepassing.
Het gevolg is, dat computersystemen in de toekomst minder structuur
en meer infrastructuur bevatten dan de huidige centrale systemen. Niet
alleen de infrastructuur aan apparatuur, netwerken en basissoftware
is veel uitgebreider; ook de toepassingssoftware bestaat in de toekomst
voor het grootste deel uit een verzameling van generieke software(bouwstenen)
die de algemene werkzaamheden ondersteunt. Slechts voor een beperkt
deel bestaat de toepassingssoftware uit gestructureerde bedrijfsspecifieke
software(bouwstenen). Daardoor zal het tempo waarmee toepassingen worden
ontwikkeld en aangepast, sterk toenemen. Tot voor kort namen de mogelijkheden
van de apparatuur sneller toe dan die van de software. De nieuwe objectgeoriënteerde
werkwijze neemt een belangrijke rem op de verdere groei van de toepassingen
weg.
1.2.6 Samenvatting
De ontwikkeling van de interfaces naar een steeds meer op de menselijke
zintuigen en motoriek afgestemde mens-computerinteractie maakt het steeds
eenvoudiger met computers te werken. De formele zakelijke toepassingen,
die een gerichte expertise van de gebruiker vereisen, ontwikkelen zich
tot toepassingen, die het informeel en formeel werken van alle medewerkers
ondersteunen. Interactieve multimediadocumenten maken gegevensvormen
mogelijk die voor iedere consument toegankelijk zijn. Virtual reality
zal realistisch aandoende elektronische objecten opleveren, waar iedereen
mee kan werken.
Afbeelding 1.7 De groeiende marktomvang van IT.
Tegelijkertijd groeit het bereik van de toepassingen. In bedrijven
maken op dit moment de conventionele terminalnetwerken met een centrale
computer plaats voor interne netwerken bestaande uit werkstations voor
de medewerkers en ondersteunende computers. Ook ontstaan externe netwerken
tussen de computersystemen van bedrijven. Een volgende fase vormt de
elektronische snelweg die in de nabije toekomst bedrijven en particulieren
zal verbinden. Mensen zullen thuis beschikken over een thuissysteem
in de vorm van een netwerk dat allerlei apparatuur in huis verbindt.
In de toekomst zal het netwerk voor de gebruikers volledig transparant
worden. Iedereen kan, zonder zich om het netwerk te bekommeren, door
middel van de uitgebreide gebruikersinterface van zijn computer werkelijkheden
die zich op andere plaatsen en andere tijden afspelen, laten weergeven.
Deze trends houden in dat de markt voor IT nog sterk in omvang kan
toenemen. De hoeveelheid computer- en netwerkapparatuur, de hoeveelheid
toepassingen en vooral het aantal gebruikers zullen nog een enorme groei
doormaken.
|